TRAFIK

Der skal skabes bedre kollektiv trafik og flere cykelstier til glæde for alle bydelens borgere. Samtidig skal vi særligt arbejde for forbedrede forhold for de, som bor langs de mest trafikerede veje, og vi skal arbejde på trafikplaner inde i kvartererne, der tilgodeser de bløde trafikanter.

Udviklingsprincipper

  • Bedre kollektiv transport til alle kvarterer i bydelen samt på tværs af bydelen
  • Godt net af cykelstier, som gør det nemt at komme rundt i byen
  • Trafikplaner, der tilgodeser livet i kvartererne
  • Bedre forhold for beboere langs de mest trafikerede veje

Eksempler på, hvordan lokaludvalget kan arbejde

  • Strategisk arbejde for etablering af metrolinje, der servicerer bydelens beboere og Bispebjerg Hospital.
  • Gøre Københavns Kommune, Region Hovedstaden, Movia (DOT) m.fl. opmærksom på behovet for bedre offentlig transport gennem fx borgermøder, høringssvar, artikler og foretræde.
  • Arbejde for bedre transportmuligheder, herunder offentlige forbindelser, biltrafik, handicaptilgængelighed samt parkering ved bydelens servicetilbud til borgere, f.eks. Biblioteket, Bispebjerg Hospital og Bispebjerg Kirkegård.
  • Arbejde strategisk for, at Københavns Kommune iværksætter trafikplaner, der skaber bedre trafikafvikling, f.eks. gennem trafikøer, sikre forhold for bløde trafikanter, fokus på perioder med grønt lys for fodgængere i kryds og effektiv parkeringshåndtering i de tætbebyggede kvarterer.
  • Arbejde for overdækning af Helsingørmotorvejen som en del af arbejdet med Østlig Ringvej/Lynetteholmen (budgetønske)
  • Italesætte og arbejde strategisk for særlige indsatser (eksempelvis støjskærme, støjdæmpende asfalt og lydisolerede ruder) langs de mest trafikerede veje, bl.a. Tomsgårdsvej/Tuborgvej, Borups Allé, Helsingørmotorvejen og Tagensvej samt informere beboere og boligforeninger om muligheder for rådgivning og støtte til indsatser.
  • Arbejde for gennemførsel af cykelruterne kaldet Rentemestervejs- ruten (budgetønske) og Bispebjergsruten (projekt under Områdefornyelse Bispebjerg Bakke) samt mere generelt at arbejde for nye cykelruter og grøn bølge, som gør det hurtigt at komme frem.

Bispebjerg rummer et større antal af store fordelingsveje med store trafikmængder. Det gælder særligt Helsingørmotorvejen, som skærer gennem Ryparken-Lundehus med omkring 80.000 biler i årsdøgnstrafik. Et tal som forventes at stige med mindst 30%, når motorvejen kobles til Østlig Ringvej, som skal servicere Lynetteholmen. Herudover giver Ring 2 (Tuborgvej/Tomsgårdsvej/Hulgårdsvej) også stor trafikbelastning på bydelen, ligesom Borups Allé leder mange biler fra Hillerødmotorvejen ind til byen. Trafik, støj, partikelforurening og ikke mindst parkeringssituationen er nogle af de problemer, som mange nævner i borgerpanelet. Disse problemer nedsætter væsentlig ens livskvalitet. Særligt Ryparken-Lundehus og Nordvest er påvirkede, hvilket står tydeligt i dialogen med borgerne til på-gaden-møder og borgerpanelsundersøgelser. Lokaludvalget vil arbejde for løsninger, som særligt fokuserer på beboerne langs disse trafikårer. Samtidig skærer de store veje bydelen over i mindre dele, der er udfordrende for beboernes mobilitet og sammenhængskraft. Der gør, at man måske ikke kommer så meget rundt, som man gerne vil, eller man er nervøs ved at sende mindre skolebørn afsted på cykel.

Den kollektive transport har fået langt bedre vilkår i de indre brokvarterer med metroudbygningen. Metrostationen til Nørrebro er også en stor forbedring for borgerne i Nordvest. Men mange andre kvarterer i Bispebjerg mærker ikke forbedringerne, og lider stadig under dårlig kollektiv transport. Her kan nævnes transporten på tværs af byen, som gør det svært for borgere i Ryparken-Lundehus eksempelvis at komme til borgerservice eller bibliotek på Rentemestervej, og ligeledes oplever borgerne i eksempelvis Utterslevområdet, at offentlig transport er mangelfuld. Særligt den ringe kollektive transport til Bispebjerg Hospital skal nævnes. Snart står hospitalet klar som nyt superhospital, men der er kun få busruter, som fører til hospitalet.

LYNETTEHOLMEN OG ÅRSDØGNTRAFIK

Folketinget vedtog i 2021 at etablere Lynetteholmen. Lynetteholmen er navnet på en ny ø og bydel, der skal huse ca. 35.000 nye borgere og samtidig være stormflodssikring af byen. Byggeriet planlægges at starte i 2035. Infrastrukturen til Lynetteholmen betyder bl.a. at der skal bygges en Østlig Ringvej, som kobles i nord til Helsingørmotorvejen.

Årsdøgnstrafik er den måleenhed, som anvendes til at opgive trafikmængder på en vej. Årsdøgntrafik er trafikken på et døgn, opgjort som et gennemsnit for et helt år.

Bispebjerg bydel har 3 timers parkeringszoner i dele af Nordvest, og flere zoner er på vej. Parkeringssituationen er svær i området både for borgere og erhverv, og presser bilerne ud til villaområderne. Samtidig opleves det, at flere parkeringshuse står tomme som kontrast til gader med overbelægning af biler.

Indenfor de enkelte mindre områder i kvartererne er trafikken ofte kaotisk og uoverskuelig. Særligt Nordvest har udfordringer med en uhensigtsmæssig og usammenhængende trafikafvikling, der skaber utrygge situationer for alle trafikanter. Der er behov for at danne sig et overblik over typer og hierarkiet af veje og tænke i trafikøer samt behov for gennemtænkte trafikplaner, der tilgodeser livet i kvartererne og særligt de bløde trafikanter.

Også manglen på afskærmede cykelstier, både indenfor de enkelte områder og på tværs ved de store veje, opleves som udfordrende. Der er brug for tværgående cykelstinet, så man kan komme nemt og sikkert på tværs af bydelen og videre til andre dele af byen, ligesom der er behov for opgradering af cyklisternes forhold i f.eks. Nordvest, hvor der flere steder slet ikke er cykelstier. Helt konkret skal der arbejdes på en cykelrute fra Nordvestpassagen gennem Rentemestervej til Utterslev Mose (Rentemestervej-ruten) og fra Nordvestpassagen, gennem Lersøparken, hospitalet til mosen. Sidstnævnte rute har lokaludvalget længe ønsket sig, og den nuværende Områdefornyelse Bispebjerg Bakke arbejder videre med projektet, og kobler også denne rute over jernbanen til Nørrebro.

Projekteksempler